Dlouhá doba životnosti tepelného čerpadla vyžaduje dlouhodobý vztah s klientem

Životnost tepelného čerpadla je zhruba 20 let. Za tu dobu děti vyrostou, domy změní majitele a vývoj technologií skočí o pořádný kus dopředu. O tom, jaký dopad má dlouhá životnost zařízení na vztahy se zákazníky a poskytovaný servis, jsme si povídali s obchodním ředitelem firmy NEOTA CZ Martinem Husákem. Jak se staráte o starší typy tepelných…

Dlouhá doba životnosti tepelného čerpadla vyžaduje dlouhodobý vztah s klientem

Životnost tepelného čerpadla je zhruba 20 let. Za tu dobu děti vyrostou, domy změní majitele a vývoj technologií skočí o pořádný kus dopředu. O tom, jaký dopad má dlouhá životnost zařízení na vztahy se zákazníky a poskytovaný servis, jsme si povídali s obchodním ředitelem firmy NEOTA CZ Martinem Husákem.

Jak se staráte o starší typy tepelných čerpadel, které si zákazníci koupili v minulých letech?

Když si koupíte televizi nebo plynový kotel, zařízení jen zastarává, dokud ho nevyměníte. Spousta firem po prodeji výrobku už nic kromě záručních povinností neřeší. My máme jinou, vstřícnější strategii. Vychází z toho, že tepelná čerpadla sami vyrábíme a že se svými zákazníky udržujeme kontakt dlouhodobě. Podle typu čerpadla a doby pořízení jim aktualizujeme software, aby mohli využívat nové funkce a vychytávky. Tak jako to všichni běžně děláme s počítači nebo telefony.

Musíte tedy své klienty objíždět a sjednávat si schůzky?

Dnes už nikdo nemá čas  Samozřejmě klienty objíždíme v rámci servisních prohlídek a někdy se za někým stavím jen tak, poptat se, jak se jim daří a jak jsou s čerpadlem spokojení. Ale při 4 tisících prodaných čerpadel bychom to takto určitě nezvládli. Naše tepelná čerpadla NeoRé jsou proto napojena na dálku na náš server, takže v počítači nejen vidíme, co se s čerpadly děje, ale můžeme je on-line také nastavovat, zapínat, upravovat funkce a v neposlední řadě v rámci servisu i zdarma aktualizovat. Programujeme a vyvíjíme software sami, takže neustále za provozu ladíme nějaké nuance, přidáváme nové funkce k ohřevu teplé vody, časové tabulky a vylepšujeme nástroje pro zjišťování technických závad a měření.

Jak to vypadá s vývojem nového hardwaru?

Od roku 2016 využíváme stejný a vývoj nového potrvá dle mého odhadu dalších pět let, nečeká nás žádná zásadní změna. Hardwarově už to tak dopředu nepůjde, chystají se ale nová chladiva, nové technologie venkovní jednotky, kterým se budeme snažit přizpůsobit vnitřní jednotku, kterou vyrábíme i vyvíjíme sami. Ale mám i klienty z roku 2009, kteří jsou spokojeni. Mají tepelné čerpadlo se starým systémem a základním ovládáním a pořád to funguje. Čím méně elektroniky v systému je, tím je paradoxně spolehlivější.

Mění se věková struktura klientů, kteří chtějí mít doma tepelné čerpadlo? Nebojí se starší lidé, že tuto technologii nebudou umět ovládat?

O ekologické vytápění a chlazení se přirozeně zajímají hlavně mladí lidé, kteří zakládají rodiny a staví domy. Ovšem pokud jde o státní dotace, největší skupinou našich klientů jsou lidé ve středním věku, kteří opravují své domy a připravují se na důchod. Dosud třeba topili dřevem, ale dobře vědí, že za pár let jim možná nikdo pomáhat nebude a sami těžší fyzickou práci už nezvládnou. Roste také počet klientů v důchodovém věku, kteří investují do svého pohodlí.  I oni už mají chytré telefony a víc vlastně k obsluze nepotřebují. Mohou topit, chladit a ohřívat vodu pomocí aplikace jedním prstem. Technologii a fungování tepelného čerpadla vůbec nemusí rozumět. Navíc, řadě z nich pomáháme vzdáleným přístupem s ovládáním zařízení. Když vědí, že nám mohou zavolat, jsou klidnější. I kdyby něco omylem nastavili špatně, podíváme se na to on-line a problém vyřešíme.

Jak můžeme drahou technologii s dlouhou životností chránit, například v době tornád, bouřek a bleskových povodní?

Technologie jsou opravdu plné elektroniky. Pokud jednotka utrpí vinou přepětí v elektrické síti, je to poškození obvykle tak zásadní, že se oprava nevyplatí. Tepelné čerpadlo je pevnou součástí domu, proto bych doporučil nenechávat to náhodě a probrat s odborníky možnost pojištění. Pro všechny případy. Bez topení, chlazení a teplé vody se v domě žít nedá. Je prozíravé své investice chránit.

Autor článku

Barbora Janečková